החשיבות של תקנון בית משותף

החשיבות של תקנון בית משותף  

במדינת ישראל רוב האנשים גרים בבית משותף, כאשר ההגדרה של בית משותף היא בית שיש בו לפחות שתי דירות אשר לכל אחת מהן יש בעלות נפרדת. על מנת שהחיים בבית המשותף יהיו הרבה יותר נוחים ונעימים, וכדי להימנע עד כמה שאפשר מאינספור ויכוחים וקשיים שונים, אנחנו רואים שקיים חוק של תקנון בית משותף .

התקנון של הבית המשותף הוא למעשה מסמך שמחייב את כל בעלי הדירות בבניין להתנהג בצורה מסוימת ולהתחשב בחוקים שעליהם הוחלט לגבי הבניין ולגבי כל הרכוש המשותף. חשוב לדעת: קיים תקנון בית משותף  סטנדרטי, ואם בעלי הדירות בבניין לא יחליטו לעשות בו שינויים, הרי שאותו תקנון סטנדרטי יהיה זה שלפיו יש לפעול. כמו כן, גם במקרים שבהם כל הבניין שייך לקבלן אחד, ועוד לפני שאותו קבלן מוכר את הדירות לדיירים אחרים, חל על אותו מבנה תקנון בית משותף.  

מתי ואיך ניתן לערוך ולשנות תקנון בית משותף? 

למרות שקיים תקנון בית משותף סטנדרטי, כמובן שבעלי הדירות יוכלו להחליט גם לערוך אותו ולהכניס בו שינויים שיהיו ספציפיים בדיוק לבית שבו הם גרים. מה שכן, חשוב להבין שיש לעשות זאת בהתאם לחוקים, שכן רק אם נקפיד על כל הנהלים והחוקים התקנון באמת יהיה חוקי. כך למשל, על מנת שתתקבל החלטה לשינוי בתקנון הסטנדרטי, צריך רוב של שני שליש מבעלי הדירות הבניין.

מצד שני, אי אפשר לקבוע בתקנון זכויות על בעלי דירות או להטיל עליהם חובות ותשלומים שונים בלי הסכמתם. בנוסף, על פי החוק אסור לחלק את הרכוש המשותף בין בעלי הדירות בלי שכולם הביעו את הסכמתם. אם, למשל, יש בבניין המשותף שלנו 40 דירות ו39 הסכימו ביניהם להצמיד את הגינה לדירה מסוימת אך דייר אחד התנגד, הרי שאי אפשר יהיה להצמיד את החצר לאותה דירה. במילים אחרות, דרושה כאן הסכמה של כל בעלי הדירות בבניין וחשוב מאוד לשים לב לנקודה הזאת. 

התקנון המצוי 

כאמור, בכל בניין משותף יש תקנון בית משותף מצוי. משמעות הדברים היא שאם בעלי הדירות באותו בניין לא טרחו להכניס מבעוד מועד את השינויים הרצויים לתקנון, הרי שהתקנון שיקבע ושבהתאם אליו יהיה צורך להתנהל, זה התקנון המצוי. חשוב להבין שאומנם בחיי היומיום קשה לראות את החשיבות של תקנון בית משותף, אך מצד שני, ברגע שבו מתחילות הבעיות, התקנון הזה הוא המקום הראשון שאליו נפנה.

כבר היו דברים מעולם וגם השכנים הכי טובים מצאו את עצמם במריבות אינסופיות כי לא היה להם תקנון בית משותף ברור שבהתאם אליו היה עליהם לפעול. לכן חשוב להיות עם היד על הדופק בנושא הזה ולוודא שיש לבניין שלכם בדיוק את התקנון שכולכם מסכימים עליו, כי זה ימנע בעיות בעתיד. 

 

פנו אלינו עכשיו וקבלו מגוון הצעות מותאמות אישית עבור ביטוח בניין משותף